For mange kan det være svært helt at forstå sin elregning. Hvad består elregningen af og hvad betyder de forskellige posteringer? Vi guider dig her, så du kan få et overblik og en øget forståelse af din elregning.
Aconto – hvad er det for en størrelse?
Hvis du betaler aconto for din strøm, betaler du forud. Forudbetalingen er baseret på dit forventede forbrug til en forventet pris pr. kWh. Når måneden, du har betalt aconto for, er gået, opgør vi, hvor meget strøm du faktisk har brugt og til hvilken pris.
Prisen for dit reelle forbrug modregnes så det beløb, du har betalt forud. Hvis dit årlige estimerede forbrug er for lavt eller for højt kan du med fordel kontakte vores kundeservice så vi kan regulere det.
Hvordan vurderer vi dit fremtidige elforbrug?
Dit forventede elforbrug vurderes ud fra dit tidligere forbrug. Vi genberegner dit forventede forbrug hver måned for at sikre, at vi rammer så præcist som muligt. I beregningen tages der også højde for, at elforbruget typisk er højere i vintermånederne end i sommermånederne.
Hvordan afgør vi, hvad kWh-prisen skal være?
For kunder, der betaler aconto samt har en variabel elaftale, hvor prisen svinger time for time, er kWh-prisen på acontoopkrævningen vores bedste bud på en gennemsnitspris for den kommende måned. Har du en elaftale med en fast kWh-pris, afregnes du ud fra den gældende pris og den forventede pris for den kommende måned.
Poster på din elregning
Du får én samlet elregning fra os på alt, der vedrører din elmåler.
Betaling for transport og afgifter sender vi direkte videre til dit netselskab og staten.
Hvor tit får jeg en regning?
Som kunde hos Nordisk Energi betaler du månedligt. Du modtager en regning hver måned, der viser dit forbrug fra måneden før. Denne regning skal betales senest den første hverdag i den nye måned. Uanset hvilken betalingsmetode du vælger, er det en god idé at holde styr på dine regninger. På den måde sikrer du, at dine betalinger altid er opdaterede, og undgår unødvendige rykkere.
Jeg bliver opkrævet for et andet selskab/ dobbelt regninger
Du kan komme ud for en opkrævning fra tidligere leverandør – også selvom perioden går ind over startdatoen hos din nye leverandør.
I langt de fleste tilfælde skyldes det, at din tidligere leverandør ikke er klar over skiftet. I så fald skal du blot betale, og så vil de fortage en slutafregning, så du hverken kommer til at betale for lidt eller meget.
Det samme kan forekomme, hvis du skifter fra Nordisk Energi til et andet selskab. Vi takker for din tålmodighed og forsøger at løse det hurtigst muligt.
Dette sker på grund af markedsregler fra Energinet. Dit gamle selskab kan først se, at du har skiftet til et nyt elselskab, når skiftet er gennemført. Dette er gjort for at beskytte dig som forbruger.
Når dit gamle elselskab får besked sent, vil du som forbruger opleve færre forsøg på at holde dig som kunde. Det skulle gerne gøre overgangen til Nordisk Energi lettere og mere glidende.
Det betyder dog også, at dit gamle elselskab måske sender dig en regning, før de får informationen om dit skifte.
Men du kan være helt rolig. Du skal selvfølgelig ikke betale dobbelte regninger. Du kan vælge at afvise betalingen, eller du kan betale regningen og få din ubrugte saldo tilbage, når dit gamle elselskab sender dig en slutopgørelse.