Elafgift

Når vi beregner din reducerede elafgift, tager vi udgangspunkt i dit elforbrug på dags- og månedsbasis. For at få reduceret elafgift skal du bruge mere end 10,959 kilowatt-timer om dagen eller cirka 340 kilowatt-timer om måneden.

Samlet set skal dit elforbrug være over 4.000 kilowatt-timer delt ud på 365 dage om året. Alt du forbruger udover, får du til den reducerede elafgift.

Du bliver afregnet efter hver måned for dit elforbrug. Grænsen for hvornår du skifter fra fuld elafgift til reduceret elafgift er på cirka 340 kilowatt-timer i en 31 dages måned. Det præcise tal svinger lidt, da det bliver beregnet ud fra antal dage i den pågældende måned.

Januar > 340 kWhJuli > 340 kWh
Februar > 307 kWhAugust > 340 kWh
Marts > 340 kWhSeptember > 328 kWh
April > 328 kWhOktober > 340 kWh
Maj > 340 kWhNovember > 329 kWh
Juni > 328 kWhDecember > 340 kWh

Dit elforbrug skal være højere end følgende kilowatt-timer pr. måned

Hver måned skal du leve op til forbrugsgrænsen for den pågældende måned for at være berettiget til reduceret elafgift – også for at være berettiget til den reduktion du allerede har fået. Du kan se det som en balance, hvor du sidst på året samlet set skal have brugt 4.000 kilowatt-timer.

Hvis dit samlede årlige elforbrug ender under 4.000 kilowatt-timer, betaler du fuld elafgift af alle kilowatt-timer. Hvis elforbruget derimod ender over 4.000 kilowatt-timer, betaler du fuld elafgift op til de 4.000 kilowatt-timer og reduceret elafgift for resten.

Hver måned holder vi derfor øje med, om du har brugt mere eller mindre. Har du en måned brugt mindre strøm, særligt i sommermånederne, og har du derfor fået ”for meget” rabat, regulerer vi den reducerede elafgift på din regning i forhold til dit samlede forbrug. Og så opkræver vi dig fuld elafgift for det, du har brugt ”for lidt”. Og sådan opgøres og reguleres det fra måned til måned.

Med andre ord kan du i nogle måneder bruge ”for lidt” strøm til at være berettiget til reduceret elafgift i disse perioder. Men årligt er du berettiget. Lidt komplekst. Men sådan afregner alle elselskaber reduceret elafgift.

Dit forbrug afhænger som bekendt af vejr og vind og årstidernes skiften. Det betyder, at du for eksempel i sommermånederne særligt kan opleve, at du ikke kommer over forbrugsgrænsen, og at vi derfor tilbagebetaler differencen og opkræver fuld elafgift.

Når du ansøger om reduceret elafgift, forpligter du dig til at betale fuld elafgift op til forbrugsgrænsen (for eksempel 340 kilowatt-timer i en 31 dages måned).

Vi afregner den reducerede elafgift på månedsbasis for at få fordelt forbruget ligeligt hen over året. På den måde undgår du store udsving på regningen.

Du betaler altid kun differencen af det, du ”skulle” have brugt (for eksempel 340 kilowatt-timer i en 31 dages måned), for at du er berettiget til den reduktion, du tidligere har fået. Hvis vi førte hele reduktionen tilbage, ville alle dine regninger være plus og minus og frem og tilbage hele tiden. Og så ville du reelt set først få din reduktion i elafgiften på din sidste regning på året.

Vi beregner dit forbrug måned for måned, så du betaler aldrig for mere, end du faktisk bruger. Det er kun din reducerede elafgift, vi regulerer. Hvis du ender med at betale alt det, du har fået i reduktion tilbage, og fortsat bruger under forbrugsgrænsen, betaler du kun for dit faktiske forbrug.

Folketinget har vedtaget, at du som ejer af en bolig med elvarme, kan få reduceret din elafgift. Du får kun reduceret elafgift på den del af dit årlige forbrug, der ligger over 4.000 kilowatt-timer.

For at få reduktion skal du ansøge om det. Og din bolig skal være registreret med elektricitet som det primære opvarmningsmiddel i Bygnings- og Boligregistret (BBR).

Din bolig skal også være registreret i BBR som helårsbeboelse eller sommerhus med anvendelseskode 110-190, 510 eller 523. Det fremgår af BBR-meddelelsen, under ‘oplysninger om bygninger’.

Når du ansøger om reduceret elafgift, sker der ikke noget med selve elaftalen. Din aftale fortsætter, som den plejer. Nu bare med reduceret elafgift.

Tjek BBR – opfylder du kravene?
Tjek, om din bolig er registeret med elektricitet som det primære opvarmningsmiddel.
Er oplysningerne om din bolig forkerte, skal du ændre dem. Det gør du på BBRs hjemmeside. Har du spørgsmål til dine BBR-oplysninger? Så kontakt din kommune. De kan bedst hjælpe dig videre.

Gå til bbr.dk

Du har som husejer selv ansvaret for at opdatere BBR. Og pligt til at fortælle os om eventuelle ændringer. For eksempel hvis din boligs primære opvarmningsmiddel ændres fra el til noget andet så som gas, fjernvarme eller noget helt tredje. Så er du nemlig ikke længere berettiget til reduktion i elafgiften.

Det er strafbart ikke at informere os, hvis du ikke længere er berettiget til reduktion i elafgiften. Men vi ved godt, at det kan være svært at huske det hele. Selv med de bedste intentioner.

Vi tjekker derfor løbende, om du stadig er berettiget til reduktionen. Så selvom du har glemt at fortælle os det, kan din reduktion altså stadig bortfalde. Det sker automatisk med tilbagevirkende kraft, hvis vi opdager, du ikke længere er berettiget.

Tjek din elregning, og kig efter linjen ‘Reduceret elafgift’.

Er du kunde hos os, kan du finde dine regninger på Min side.

Hvis du er fritaget for digital kommunikation og betaler via Betalingsservice, kan du se din regning i din Betalingsserviceoversigt i din netbank.

Som dit elselskab sender vi din ansøgning videre til dit netselskab. Det er nemlig ikke os, der godkender din ansøgning om reduceret elafgift. Det er dit netselskab. Vi kan kun ansøge om reduceret elafgift på dine vegne for den periode, du har været kunde hos os. Hvis du ikke har været kunde hos os i hele den periode, du ansøger for, skal du derfor tage kontakt til dit tidligere elselskab. 

Du kan få overblik over dine tidligere elleverandører på eloverblik.dk

Ansøger du fra i dag eller mindre end 21 dage tilbage i tid? 

Så er det ganske ligetil. Sæt hak i ‘Fra den (…) til dags dato’ i formularen nedenfor. Når vi har fået din ansøgning, vender vi tilbage hurtigst muligt. 

Ansøger du mere end 21 dage tilbage i tid? 

Så kræver det lidt mere fra dig. Du skal nemlig fremvise dokumentation for, at elektricitet har været registreret som det primære opvarmningsmiddel i BBR tilbage i tid. Dog maksimalt 3 år tilbage fra den dag din ansøgning bliver behandlet.

Sæt hak i ‘Længere tilbage end den (…)’ i formularen nedenfor og vedhæft din dokumentation. Den finder du nemmest på følgende måde:

  • Gå til bbr.dk
  • Søg din adresse frem
  • Under ‘Enhed…’ på siden finder du rubrikken: ‘Dokumentation for elektricitet’, hvis du er berettiget til reduceret elafgift. Her står datoen for registrering af elektricitet som opvarmningsmiddel.
  • Hent dokumentet ‘Dokumentation for elektricitet’.


4 alternative måder du kan skaffe dokumentationen på:

  1. Vedhæft en ældre BBR-meddelelse, hvor opvarmningsmidlet er elektricitet. Her vil udskriftdatoen være den gældende dato for, hvornår vi kan anmode dit netselskab om reduktion fra. Når du ændrer din boligs opvarmningsmiddel i BBR, bør du få en kopi som digital post med de ændringer, du har lavet. 
  2. Vedhæft en BBR-meddelelse, hvor din kommune under ‘bemærkning for bygningen’ har oplyst fra hvilken dato, der er registreret elektricitet som opvarmningsmiddel. 
  3. Vedhæft en mail fra din kommune. Det skal tydeligt fremgå, hvornår adressen er registeret med elektricitet som opvarmningsmiddel i BBR. Vi skal kunne se signaturen og mailen på både afsender og modtager. 
  4. Udfyld og vedhæft dette BBR-skema, og send det til din kommune, der skal udfylde punkt 3 og dokumentere med kommunestempel og underskrift. 

I forhold til punkt 3 og 4 så bemærk, at kommunerne ikke er forpligtet til at give dig dokumentationen. Hvis de ikke vil hjælpe, er den eneste mulighed punkt 1 eller 2.   

Når vi har fået din ansøgning, vender vi tilbage hurtigst muligt. 

Elpris

Dette er den rå elpris, som fastsættes på den nordiske elbørs, Nord Pool, for det specifikke prisområde, du tilhører. Den oplyste pris er et gennemsnit for sidste måned prisområde DK2.

Den angivne pris inkluderer moms og afspejler den samlede elpris. Vær opmærksom på, at selvom din elpris følger udsvingene på elbørsen, er den ikke identisk med elbørsens pris. Dette skyldes, at flere tillæg lægges oveni. Din samlede elpris består derfor af flere variable elementer, som vi har beskrevet i vores priseksempel.

Du kan se priserne på den nordiske elbørs ved at klikke her – Den nordiske elbørs.

Transport og afgifter

En del af denne post er elafgiften, som går direkte til staten. Både elafgift og betaling for transport af strøm skal alle betale. Det er ikke noget, man kan undgå ved at skifte til et andet elselskab.

De viste priser for transport er et priseksempel beregnet ud fra, at man bor i Radius Elnets område (København/Nordsjælland). Transportprisen varierer alt efter, hvilket netselskab man har og kan desuden stige eller falde, hvis netselskabet beslutter det (Find dit lokale netselskab).

Disse afgifter og prisen for transport af strøm bliver opkrævet af Nordisk Energi og viderefaktureret til staten og netselskaberne uden tillæg.

Punktet består af:

  • Elafgift
  • Systemtarif
  • Transmissions nettarif
  • Nettarif C

Pristillæg

Dette er Nordisk Energis pristillæg.

Omkostningstillæg

Her viser vi de omkostninger, der er forbundet med indkøb af elektricitet hos Energi Danmark. Det drejer sig om handelsomkostninger ved selve indkøbet samt kreditomkostninger, som opstår, når vi forudbetaler for strømmen og dermed påtager os finansieringsudgifterne. Disse omkostninger er nødvendige for at sikre en stabil og pålidelig elforsyning til vores kunder. Udgifterne er variable og viderefaktureres til Energi Danmark uden tillæg.

Oprindelsesgarantier

Du kan vælge at bidrage til den grønne omstilling.

Vi kan ikke levere 100 % strøm fra vedvarende energikilder direkte i din stikkontakt – det er der ingen elselskaber, der kan – men vi køber oprindelsesgarantier, som garanterer, at der produceres nok strøm fra sol, vind eller vand til at dække dit årlige elforbrug.

Det er vores måde at sørge for, at du som kunde er med til at støtte den grønne omstilling i Danmark, hver gang du tænder lyset eller bruger opvaskemaskinen.

Tariffer og netabonnement

Som elnetkunde betaler du for at få strømmen transporteret fra produktionsstedet til din bolig eller virksomhed gennem elnettet. Denne transport udføres af dit lokale netselskab, som eksempelvis kan være (Cerius, Radius Elnet eller N1).

Du betaler desuden et fast månedligt abonnement til netselskabet samt en variabel tarif baseret på dit elforbrug i kWh. Disse beløb opkræves af Nordisk Energi og viderefaktureres til dig uden tillæg.

Størrelsen på både netabonnementet og tariffen fastsættes ikke af os, men af den uafhængige offentlige instans Forsyningstilsynet. Du kan læse mere om dette på deres hjemmeside: https://forsyningstilsynet.dk/forbrugerinformation

Punktet består af:

  • TSO – System Abonnement
  • Net abo C forbrug

Elaftale

Det er nemt for dig at skifte til ny leverandør af el, og det er din ret frit at kunne vælge hvem du vil have leveret el fra.

Hvis du tilvælger el-aftale hos os, så sørger vi for det hele – også opsigelsen af din nuværende leverandør.

Du behøver ikke at have information om hvad dit nuværende forbrug er, hvilken aftale du har eller hvilket selskab der leverer din strøm – alt det finder vi ud af.

Elafgiftsrefusion

Du modtager 100% elafgiftsrefusion på din elbil eller plug-in hybrid når du oplader hjemme.

Har du en elaftale hos Nordisk Energi refunderer vi også momsen af elafgfiten og det kan derfor hurtigt betale sig at være elkunde samtidig.

Refusionen sker helt automatisk.

Leje og serviceaftale

Med en ladepakke fra Nordisk Energi får du reparation, support, kundeservice og mulighed for elafgiftsrefusion (hvis du er berettiget hertil).

Derudover er følgende en del af aftalen:

  • Løbende opdatering af ladeboks
  • Assistance ved driftsstop og funktionsfejl
  • Assistance til fejlfinding
  • Når du lejer en ladeboks fra Nordisk Energi, giver vi garanti på din ladeløsning i hele din abonnementsperiode.
  • Adgang til et ladenetværk med mere end 600.000 ladepunkter.

Serviceaftale

Med en ladepakke fra Nordisk Energi får du reparation, support, kundeservice og mulighed for elafgiftsrefusion (hvis du er berettiget hertil).

Derudover er følgende en del af aftalen:

  • Løbende opdatering af ladeboks
  • Assistance ved driftsstop og funktionsfejl
  • Assistance til fejlfinding
  • Når du køber en ladeboks fra Nordisk Energi, giver vi garanti på din ladeløsning, så længe der betales serviceabonnement.
  • Adgang til et ladenetværk med mere end 600.000 ladepunkter.

*Den samlede pris forudsætter, at du vælger MobilePay. På den måde undgår du betalingsgebyrer for Betalingsservice eller indbetalingskort.
Ovenstående pris er baseret på en kunde i Radius netområde med et forbrug på 4.000 kWh/år. Transport, afgifter, tariffer og netabonnement viderefaktureres uændret til dig.
Alle priser er inkl. moms

Bliv kontaktet af kundeservice

Attraktiv elaftale til jeres lejere

En rammeaftale er også til fordel for jeres lejere. De undgår besværet med at vælge en el-leverandør og får én ting mindre at bekymre sig om i forbindelse med en flytning.

Ved at vælge Nordisk Energi som el-leverandør får jeres lejere strøm til konkurrencedygtige priser, ingen binding og fremragende kundeservice.

Rammeaftaler for udlejere af boliger

Forenkl flytteprocessen

Gennem en rammeaftale sikrer vi, at til- og fraflytning af jeres lejere sker gnidningsløst og problemfrit.

Vi sørger for, at jeres lejere indgår en korrekt elaftale ved indflytning, og når lejere meddeler flytning, sikrer vi, at det sker til rette tid. Dette reducerer administrativt arbejde for jer som udlejere og begrænser tomgangsforbruget, hvor I skal dække elforbruget i jeres lejemål.

Med rammeaftalen får I direkte adgang til et telefonnummer og en e-mail til vores dedikerede serviceteam, som kan besvare jeres spørgsmål og henvendelser hurtigt og præcist.

Skal jeres byggeri have en god start uden unødige forsinkelser?

Med Nordisk Energi Byggestrøm er I sikret strøm på byggepladsen helt fra starten.

I kan bestille byggestrøm til et enkelt byggeri eller kontakte os for en fast byggestrømaftale, som giver en række fordele, hvis I har flere projekter.

Hvad betyder grøn strøm?

Hvad er grøn strøm?

Grøn strøm fra Nordisk Energi er baseret 100 pct. på vedvarende energikilder, da vi køber certifikater svarende til hele dit elforbrug.

Nordisk Energi sælger “grøn variabel” som er grøn strøm med oprindelsescertifikater fra de nordiske landes solanlæg, vindmøller og vandkraftanlæg.

Du får dog ikke leveret ren grøn strøm [el. vindstrøm, solenergi osv.] i dine stikkontakter hele tiden , da al strøm bliver blandet sammen i el-nettet for at sikre der er strøm nok til alle når der ikke er nok vedvarende energi. Læs mere her [link til uddybende information].